BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 30, 2010

Sifat riak sifat Mazmumah yang boleh menghancurkan peribadi.

Salam..

Telah seminggu jari-jemari ini tidak menaip sesuatu untuk mengisi ruangan blog ini. Kesibukan kerja kadang-kadang melimitkan masa untuk berehat, dan bila masa kerja itu sudah berakhir, memang keletihan sangat terasa.

Saya memang selalu mengunjungi laman web sosial Facebook. Dahulu kala saya aktif mem'publish' status saya di 'wall', tapi sekarang tidak lagi selepas 2 tahun ini. Banyak faktor yang mendorong saya tidak lagi mem'publish' yang bukan-bukan. Mungkin baru sekarang saya menyedari kata-kata yang tertulis di 'wall' itu boleh mendorong berlakunya pemikiran serong kepada pembacanya terhadap si penulis. Dan kebanyakan yang melihat & membaca itu adalah mereka yang hampir. Mereka ialah kawan-kawan, saudara mara, teman sepejabat..dan kadang-kadang sesuatu yang 'dipublish' itu boleh  pula mengundang fitnah. Maka banyak pula komen-komen yang menyusul, sehingga orang luar yang tidak menahu apa-apa boleh menjadi tahu. Bukankah ini suatu fonemena negatif?

Sebenarnya isu ini pada saya bukanlah sesuatu yang serius jika kita berniat menjadikan Facebook sebagai medium menjalin ukhuwah. Namun, apa yang saya perhatikan ada di antara kita gemar  menulis status bernada riak. Saya tiba-tiba menjadi sedih kerana bukankah sifat riak itu sebahagian dari sifat Mazmumah?

Jika riak itu kita boleh rasakan melalui tulisan, apatah lagi jika yang diucap. Mudah untuk orang lain mengesan keriakan kita. Nadanya tidak ganjil tapi menjengkelkan. Tidak perlu saya huraikan contoh-contohnya. Kini saya berhadapan pula dengan 'wallpost' yang riak. Kata-kata yang berniat menunjukkan kehebatan diri kepada orang lain. Sama ada orang percaya atau tidak, memuji atau tidak, memberi komen atau tidak, ia adalah suatu gambaran negatif.

Apapun, saya juga ingin menilai diri sendiri. Tentang betapa bahaya sifat riak ini walau dari sudut apapun dipancarkan, melalui kata-kata, perbuatan atau tulisan, kerana ia sebenarnya boleh meruntuhkan peibadi kita secara halus pada pandangan kasar orang lain.  Dan mungkin setelah banyak kali saya juga pernah melakukannya secara sedar atau tidak sedar, saya ingin menadah tangan memohon keampunan dari Allah S.W.T. Sesungguhnya saya pernah terbaca rencana sikap riak itu hanya milik Allah S.W.T. Kerana Dia adalah pencipta alam ini, Dia yang mempunyai kekuasaan, Dia yang mempunyai sifat-sifat ketuhanan. Tetapi Dia memilih Asmaul-Husna nama-nama yang indah untuk kita  memujaNya dan semua nama itulah sifat Allah dan kita hamba-hambaNya tidak layak sekelumitpun untuk bersifat riak.

Dan sesungguhnya perkataan riak itu sendiri beerti ingin menunjukkan kehebatan diri sendiri, sedangkan bukankah semua keistimewaan itu Allah jua yang mengurniakan kepada kita? Oleh sebab itu jangan pula kita lalai dan alpa. Wajib bagi kita berfikir tentang rahmat kehebatan itu sebenarnya adalah ujian dariNya sama ada kita bersyukur atau menjadi riak terhadap hamba-hambaNya yang lain.

Ya Alah, Ya Allah, kasihi kami ini dalam meniti perjalan panjang menyeru namaMu. Jika kami ini lalai, ampuni kami tunjukkanlah kembali ke jalan yang benar.

Sekadar satu renungan untuk diri sendiri, mengingatkan diri ini agar menjauhkan sifat mazmumah dari bertapak dalam sanubari kelak boleh mencacatkan iman.

0 comments: