BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, July 19, 2010

Puasa...ibadah kecil tapi banyak manfaatnya.

Salam..

Ketika menulis coretan ini, saya sedang menanti azan Maghrib berkumandang. Hari ini hari Isnin, dan telah 2 bulan saya cuba mempraktikkan berpuasa sunat pada Isnin dan Khamis.

Pada mulanya sangat payah, kerana diri ini sebenarnya hobinya makan..namun dikuatkan semangat agar dapat memulakannya kerana ibadah puasa ini manfaatnya banyak sekali.

Sebenarya, saya seorang yang sangat suka bercakap..talkative kata kawan-kawan. Kadang-kadang saya menyedari saya lebih banyak merepek dan mungkin boleh menyebabkan orang lain terasa hati. Alhamdulillah, setakat ini, terdapat sedikit perubahan setelah  mengamalkan puasa sunat. Saya lebih menjaga tutur kata dan hanya bercakap benda-benda yang penting.

Ibadah puasa juga adalah amalan kesihatan yang baik. Saya pernah terbaca bahawa berpuasa dapat membuang sisa toksik dalam badan. Jika saya terjumpa rencana itu, nanti saya akan post di sini.

Banyak lagi kelebihan berpuasa. Namun, bagi saya, ia adalah ibadah yang dapat menjaga perilaku kita dan pada masa yang sama mendekatkan kita kepada Yang Maha Pencipta.

Azan sudah berkumandang..dan pada saat ini saya ingin mengungkap hadis Nabi s.a.w iaitu, 'bagi hamba-hambaNya yang berpuasa, terdapat 2 kegembiraan iaitu ketika dia berbuka puasa dan ketika dia bertemu Tuhannya di akhirat kelak'.

Subhanallah Maha Suci Tuhanku yang telah mensyariatkan ibadah puasa kepada Umat Muhammad!

0 comments: